Daby コレクティブダンスプロジェクトDaby collective dance project

city

身体の動きと共鳴する空間

コンテンポラリーダンスの拠点としてオンデザインが内装設計をし、オープンしたDance Bace Yokohama(通称Daby)にて、制作されたダンスプロジェクト。 ダンス、音楽、美術、衣装などの異ジャンルのクリエイターが集いダンス作品を制作する試みの中で、オンデザインは舞台美術として参画した。 将来的な愛知県立劇場での公演を予定し、制作過程の作品をトライアウトとして公演、観客の意見を取り込みつつ作品自体を改善していく観客を含めたコレクティブな制作がなされた。 第一回公演では、「悪」をテーマとし、ダンス、音楽、建築が舞台上に即興で組み上げられていく作品を制作した。舞台美術はダンサーの動きを10つの方法で記述・空間化(ダンサーの動線に緩衝材を巻いていく/ダンサーの目線に合わせてマイクスタンドを設置する、等)し、組み上げられた美術がダンサーの動きに影響を与えていく。人間の生活に合わせて建築が作られ、総体としての都市が人間の動きを変えていくような、都市に内在する意志と物体の構築の断絶による「悪」を表現した。 第二回公演では、前回の「悪」から発展し、善と悪の間で揺れ動く「浮遊する身体」をテーマに作品を作った。美術は、浮遊するダンサーの身体の拡張として舞台、客席空間を作った。まず天井から床に達するビニールで空間全体を満たした。そのビニールの量塊の中でダンサーに踊ってもらい、身体に触れた部分からビニールをちぎっていくという工程を踏んだ。ダンサーの身体によって掘られた洞窟のような空間を、舞台兼客席とし、ダンサーの身体との一体化を図った。 第三回公演では、テンセグリティを応用した木材が宙に浮く美術とし、ダンサーの動きによって、正形の状態と破壊されたような状態を往来するような、ダンサーの身体を拡張するようなものを目指した。

A dance project produced at Dance Bace Yokohama (commonly known as Daby), which was designed by Ondesign as a base for contemporary dance. Ondesign participated as set designer in an attempt to create dance works by gathering creators of different genres such as dance, music, art, and costumes. A future performance at the Aichi Prefectural Theater was planned, and the work in the production process was performed as a tryout, and a collective production was made that included the audience to improve the work itself by incorporating their opinions. In the first performance, we created a work in which dance, music, and architecture were improvised on the stage under the theme "evil." The stage art describes and spatializes the dancer's movements in 10 ways (wrapping cushioning material around the dancer's flow line / installing a microphone stand according to the dancer's line of sight, etc.), and the assembled art affects the dancer's movement. It expresses the "evil" caused by the disconnection between the will and the construction of objects that are inherent in the city, such that the architecture is made according to human life and the city as a whole changes the movement of human beings. In the second performance, we created a work with the theme of "floating body" that evolved from the previous "evil" that sways between good and evil. Art created a stage and audience space as an extension of the floating dancer's body. First, the entire space was filled with vinyl that reached the floor from the ceiling. We asked a dancer to dance in the lump of vinyl, and we took the process of tearing the vinyl from the part that touched the body. The cave-like space dug by the dancer's body was used as a stage and audience sat to integrate it with the dancer's body. In the third performance, wood that applies tensegrity became an art that floats in the air, and the movement of the dancer expanded the dancer's body going back and forth between the normal state and the destroyed state.

Location Yokohama,Kanagawa

Completion date 2021.2.10

Hirotaka Issiki + Kenshiro Miyano + ondesign

Photographer Naoshi Hatori,Hirotaka Issiki

Partner Choreographer:Ryu Suzuki Dancer:Kana Ikegaya/Kohei Fujimura Composer:Tatsuki Amano Dramaturge:Haruto Niwa Costume design:Kumiko Takeda lighting operater:Ludo Takebe Rehearsal assistant:Mano Hatanaka producer:Nozomi Tanaka

HP:https://dancebase.yokohama/event_post/collectivetryout-1

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